, הרב שרלו לימדנו שיש מושג עפ"י הרמב"ן של שביתה מטורח מדין דאורייתא, כלומר שיהיה אווירה של מנוחה. ולכן ברור שהיה עדיף שכולם היו מקיימים את כל הלכות שבת, אבל מו"ר הרב שרלו לימד אותנו שזה לא הכל או כלום ולכן ברור שצריך שיהיה תרבות של פנאי ומנוחה ביום שבת שזה כולל פתיחה של בתי קולנע וכו'. כל עוד שזה לא גורם לעובדה שיותר מדי אנשים עובדים, ויש רעש ועוד גורמים שפוגעים במונחת שבת.
אריה גרין
8.05.201418:20
, צמח דוד שלוס, אני חושב שהמושג "שבת חילונית" אינו מושג שאותו יוצרים רוב החילונים מתוך אידיולוגיה. הקו המנחה הוא יום של מנוחה, ומשם והלאה, כל אחד מגדיר מנוחה כרצונו ופועל בהתאם. ישנם כמובן הוגים ציוניים חילוניים שלקחו מאוד ברצינות את המושג "שבת חילונית", אבל בניגוד למושג השבת חמור הסבר והדקדקני שקיים בעולם האורתודוקסי, עבור רוב החילונים מדובר בפשטות ב"יום המנוחה" שלהם בשבוע.
אריה גרין
30.04.201410:06
אני רואה באמנת גביזון- מדן הצעה הוגנת וצודקת בענייני דת ומדינה, ואני תומך בה גם בהקשר הזה. העקרון הבסיסי העומד לנגד עינינו בשאלה הזו ע"פ האמנה, היא האם מדובר במקום בילוי, או במקום מסחר. כאשר את מקומות הבילוי יש לפתוח בשבת, מתוך תפיסה שזכותו של היהודי החילוני לעצב כך את יום המנוחה שלו. ואילו את מקומות המסחר אין לפתוח שכן אין בינם ובין מנוחה שום קשר, והקולקטיב הציבורי קיבל עליו שאינו מעוניין לעבוד בשבת, בהיותו יום המנוחה הרשמי. בקשר לעניין הנידון כאן, אין ספק שמדובר במקום בילוי, ועל כן, ראוי לאפשר את פתיחתו בשבת מתוך הבנה שגם לציבור החילוני יש זכות מסויומת על קביעת הצביון של השבת בהיותה יום המנוחה הלאומי. ראוי לציין, שע"פ האמנה, יינתן יום חופש אחר במהלך השבוע לעובדים במקום הבילוי הפתוח בשבת, כך שזכויותיהם הסוציאליות לא תפגענה.
תגובות אחרונות
, הרב שרלו לימדנו שיש מושג עפ"י הרמב"ן של שביתה מטורח מדין דאורייתא, כלומר שיהיה אווירה של מנוחה. ולכן ברור שהיה עדיף שכולם היו מקיימים את כל הלכות שבת, אבל מו"ר הרב שרלו לימד אותנו שזה לא הכל או כלום ולכן ברור שצריך שיהיה תרבות של פנאי ומנוחה ביום שבת שזה כולל פתיחה של בתי קולנע וכו'. כל עוד שזה לא גורם לעובדה שיותר מדי אנשים עובדים, ויש רעש ועוד גורמים שפוגעים במונחת שבת.
, צמח דוד שלוס, אני חושב שהמושג "שבת חילונית" אינו מושג שאותו יוצרים רוב החילונים מתוך אידיולוגיה. הקו המנחה הוא יום של מנוחה, ומשם והלאה, כל אחד מגדיר מנוחה כרצונו ופועל בהתאם. ישנם כמובן הוגים ציוניים חילוניים שלקחו מאוד ברצינות את המושג "שבת חילונית", אבל בניגוד למושג השבת חמור הסבר והדקדקני שקיים בעולם האורתודוקסי, עבור רוב החילונים מדובר בפשטות ב"יום המנוחה" שלהם בשבוע.
מקורות אחרונים
חברי בית המדרש
הרב אביעד סנדרס
אריה גרין
אביעד קיצברג